Potrivit standardelor de audit ale GAO (Curtea de Conturi a SUA), necesitatea evaluării referitoare la cerinţele legilor şi normelor şi natura evaluării variază funcţie de obiectivele auditării. Acolo unde necesitatea încadrării în aceste cerinţe e solicitată în mod special, auditorul trebuie să stabilească paşii şi procedurile ce trebuie urmate, care să certifice că entitatea auditată respectă cerinţele legilor şi regulamentelor, cerinţe care, dacă nu ar fi urmate, ar putea afecta semnificativ rezultatele auditării. Natura cerinţelor de încadrare în limitele legale are în vedere economicitatea şi eficienţa (încadrarea în limitele legale poate afecta semnificativ achiziţia, protecţia şi folosirea resurselor unităţii, precum şi cantitatea, calitatea şi costul produselor şi serviciilor) şi programul (încadrarea în limitele legale corespunzătoare obiectivelor, programelor, activităţilor şi funcţiilor entităţii; maniera în care programele şi serviciile sunt prezentate, populaţia pe care o deserveşte un program sau serviciu; dacă programele, activităţile, funcţiile sunt aplicate în conformitate cu aceste legi şi regulamente). Auditorii sunt responsabili pentru determinarea legilor şi normelor ce trebuie luate în considerare de către audit. Această responsabilitate presupune ca planificarea auditării să ia în considerare cerinţele de încadrare în limitele legii, aplicabile subiectului auditat. Când se cere stabilirea încadrării în limitele legale, auditorii trebuie să efectueze auditarea astfel încât să existe asigurări că s-au detectat abuzurile sau actele ilegale care ar putea afecta semnificativ obiectivele auditării. În efectuarea auditării în conformitate cu standardele specifice, auditorii aleg şi aplică procedurile care în opinia lor sunt corespunzătoare pentru realizarea obiectivelor de auditare. Aceste proceduri sunt destinate obţinerii unor probe competente şi relevante care vor forma o bază rezonabilă pentru formularea opiniei şi concluziilor referitoare la obiectivele auditului.
În ceea ce priveşte standardele de audit elaborate de GAO, acestea se împart în două categorii:
1. standarde generale, aplicabile atât auditului de regularitate, cât şi auditului de performanţă;
2. standarde specifice fiecărui tip de audit.
Relevăm că standardele generale se aplică de către toate organizaţiile de auditare guvernamentale, cât şi neguvernamentale. Standardele AICPA (Institutul American al Contabililor Autorizaţi) sunt similare cu aceste standarde generale, dar sunt aplicabile, mai ales membrilor aicpa. Standardele generale GAO ale auditului financiar şi de performanţă privesc calificarea personalului, organizarea auditului şi independenţa individuală a auditorului, exercitarea responsabilităţilor în conducerea auditului şi pregătirea raportului.
Regulile întâlnite în acest cadru sunt următoarele:
a. personalul desemnat să conducă auditul trebuie să posede în mod colectiv calităţi profesionale adecvate pentru sarcinile cerute. Subliniem că respectivele calităţi au în vedere cunoştinţele şi abilităţile grupului ca întreg şi nu neapărat fiecare auditor în parte;
b. auditorii nu trebuie să fie împiedicaţi de legături personale sau externe, necesitând a fi independenţi de entitatea de auditat;
c. îndatoririlor profesionale în conducerea auditului şi pregătirea rapoartelor primează întotdeauna;
d. personalul implicat în auditul guvernamental trebuie să participe la programe externe de revizuire a controlului calităţii.
Standardele specifice de audit atribuie auditorului responsabilitatea stabilirii încadrării în limitele legii prin:
1. stabilirea, pentru fiecare cerinţă legală a riscului pe care abuzurile şi actele ilegale apărute îl produc;
2. trasarea paşilor şi a procedurilor ce ar furniza asigurări că abuzurile s-ar detecta.
Când procedurile de auditare detectează apariţia unor acte ilegale sau abuzuri, auditorii trebuie să determine măsura în care aceste acte afectează rezultatele auditării. Detectarea neîncadrării în limitele legale rezultată din acte ilegale este în general dificilă, necesitând paşi speciali. Când informaţiile analizate de auditori oferă indicii cu privire la posibilitatea apariţiei abuzurilor sau actelor ilegale trebuie să ia în considerare impactul acestor acte asupra rezultatului auditării. Dacă aceste acte afectează semnificativ rezultatele auditării, auditorul trebuie să-şi extindă procedurile de auditare atât cât e necesar pentru a determina dacă actele respective au survenit şi în ce măsură afectează ele rezultatele auditării. Relevăm că auditorii sunt responsabili cu recunoaşterea caracteristicilor şi tipurilor de vulnerabilităţi şi potenţiale acte ilegale asociate ariei pe care o studiază, în ideea de a fi capabili să identifice semnale că aceste acte au survenit.
Din perspectiva sistemului de control intern al organizaţiei, subliniem că trebuie să existe asigurarea că au fost stabilite şi sunt urmate politici şi proceduri de audit adecvate, că au fost adoptate şi sunt urmate standarde de auditare corespunzătoare.
Notă: Când auditarea se efectuează pe bază de contract, iar contractul nu permite auditorului extinderea unilaterală a procedurilor, auditorul trebuie să obţină aprobare scrisă pentru munca adiţională necesară. Dacă nu se acordă aprobarea, auditorul trebuie să consemneze în raportul de auditare că există un impediment de extindere a auditării.
În ceea ce priveşte standardele de audit elaborate de GAO, acestea se împart în două categorii:
1. standarde generale, aplicabile atât auditului de regularitate, cât şi auditului de performanţă;
2. standarde specifice fiecărui tip de audit.
Relevăm că standardele generale se aplică de către toate organizaţiile de auditare guvernamentale, cât şi neguvernamentale. Standardele AICPA (Institutul American al Contabililor Autorizaţi) sunt similare cu aceste standarde generale, dar sunt aplicabile, mai ales membrilor aicpa. Standardele generale GAO ale auditului financiar şi de performanţă privesc calificarea personalului, organizarea auditului şi independenţa individuală a auditorului, exercitarea responsabilităţilor în conducerea auditului şi pregătirea raportului.
Regulile întâlnite în acest cadru sunt următoarele:
a. personalul desemnat să conducă auditul trebuie să posede în mod colectiv calităţi profesionale adecvate pentru sarcinile cerute. Subliniem că respectivele calităţi au în vedere cunoştinţele şi abilităţile grupului ca întreg şi nu neapărat fiecare auditor în parte;
b. auditorii nu trebuie să fie împiedicaţi de legături personale sau externe, necesitând a fi independenţi de entitatea de auditat;
c. îndatoririlor profesionale în conducerea auditului şi pregătirea rapoartelor primează întotdeauna;
d. personalul implicat în auditul guvernamental trebuie să participe la programe externe de revizuire a controlului calităţii.
Standardele specifice de audit atribuie auditorului responsabilitatea stabilirii încadrării în limitele legii prin:
1. stabilirea, pentru fiecare cerinţă legală a riscului pe care abuzurile şi actele ilegale apărute îl produc;
2. trasarea paşilor şi a procedurilor ce ar furniza asigurări că abuzurile s-ar detecta.
Când procedurile de auditare detectează apariţia unor acte ilegale sau abuzuri, auditorii trebuie să determine măsura în care aceste acte afectează rezultatele auditării. Detectarea neîncadrării în limitele legale rezultată din acte ilegale este în general dificilă, necesitând paşi speciali. Când informaţiile analizate de auditori oferă indicii cu privire la posibilitatea apariţiei abuzurilor sau actelor ilegale trebuie să ia în considerare impactul acestor acte asupra rezultatului auditării. Dacă aceste acte afectează semnificativ rezultatele auditării, auditorul trebuie să-şi extindă procedurile de auditare atât cât e necesar pentru a determina dacă actele respective au survenit şi în ce măsură afectează ele rezultatele auditării. Relevăm că auditorii sunt responsabili cu recunoaşterea caracteristicilor şi tipurilor de vulnerabilităţi şi potenţiale acte ilegale asociate ariei pe care o studiază, în ideea de a fi capabili să identifice semnale că aceste acte au survenit.
Din perspectiva sistemului de control intern al organizaţiei, subliniem că trebuie să existe asigurarea că au fost stabilite şi sunt urmate politici şi proceduri de audit adecvate, că au fost adoptate şi sunt urmate standarde de auditare corespunzătoare.
Notă: Când auditarea se efectuează pe bază de contract, iar contractul nu permite auditorului extinderea unilaterală a procedurilor, auditorul trebuie să obţină aprobare scrisă pentru munca adiţională necesară. Dacă nu se acordă aprobarea, auditorul trebuie să consemneze în raportul de auditare că există un impediment de extindere a auditării.