Un factor care a contribuit la îmbunătăţirea rapidă a metodelor de conducere a firmelor nipone l-a constituit înlăturarea limitelor şi convenţiilor tradiţionale şi introducerea fără ezitare a noilor tehnici şi metode. Situaţia specifică a economiei japoneze a făcut necesară modernizarea sistemului de management al firmelor datorită (cel puţin) următorilor factori: creşterea dimensiunii lor, democratizarea sistemului de conducere, competiţia în planul inovaţiilor, creşterea salariilor şi deficitul de forţă de muncă şi concurenţa internaţională.
Eforturi aparte s-au depus mai ales sub aspecte cum ar fi: planificarea pe termen lung a activităţii de conducere, descentralizarea organizatorică, introducerea unor sisteme globale de control, delimitarea precisă între autoritate şi răspundere în concordanţă cu spiritul de grup, cercetarea şi dezvoltarea, marketingul şi progresul IT.
Această modernizare a vizat exclusiv stimularea inovaţiilor tehnice, a industrializării, a democratizării şi a internaţionalizării. În acest context s-au studiat şi asimilat principiile şi metodele moderne, dar în aplicarea lor a fost întîmpinată rezistenţa climatului, a concepţiei şi a practicilor din sistemul tradiţional de conducere japonez.
Pe ansamblu, rezultatele obţinute în acţiunea de modernizare a sistemului de conducere au fost remarcabile, realizîndu-se, în acelaşi timp, şi acţiunea de integrare în climatul tradiţional al sistemului japonez de management.
Anii de criză şi inflaţie (postbelici) au determinat introducerea unui consiliu de conducere superioară, denumit Jomukai, compus numai din preşedinte şi directori generali. La şedinţele acestuia se discutau şi hotărau problemele de bază şi generale ale întreprinderii. Tot aici conducerea superioară adopta decizii în grup şi exercita controlul colectiv.
Problema care se ridica acum era că, întrucît consiliul conducerii superioare era alcătuit din cadrele proprii ale întreprinderii, lesne putea apărea climatul de automulţumire. De aceea, ulterior, s-a ataşat la acest organism superior un stat-major, denumit „Cabinetul preşedintelui” sau „Departamentul de planificare”. Acesta sprijinea lucrările de planificare, de organizare şi de control al conducerii superioare.
Problema care se ridica acum era că, întrucît consiliul conducerii superioare era alcătuit din cadrele proprii ale întreprinderii, lesne putea apărea climatul de automulţumire. De aceea, ulterior, s-a ataşat la acest organism superior un stat-major, denumit „Cabinetul preşedintelui” sau „Departamentul de planificare”. Acesta sprijinea lucrările de planificare, de organizare şi de control al conducerii superioare.
De acum (anii şaptezeci), marea majoritate a întreprinderilor japoneze întocmesc planuri de conducere pe termen lung. Faţă de schimbările mediului ambiant, planurile din ultimul timp au devenit din ce în ce mai mult instrumente de identificare a problemelor, precum şi instrumente strategice.
Cu tot caracterul „de grup” al sistemului de management la care ne-am referit, s-a simţit nevoia stringentă de a se clarifica mai precis şi răspunderea individuală. Menţinerea eficacităţii conducerii de grup nu a însemnat că nu este foarte important să se modernizeze munca de conducere din punct de vedere al activităţii individuale, al răspunderilor şi autorităţii, relevînd că era necesar ca aceste domenii să fie mai bine precizate.
De aceea s-au făcut eforturi însemnate pentru delegarea autorităţii, limitîndu-se sfera de acţiune a sistemului în care întreaga autoritate se concentra la conducerea superioară.
De aceea s-au făcut eforturi însemnate pentru delegarea autorităţii, limitîndu-se sfera de acţiune a sistemului în care întreaga autoritate se concentra la conducerea superioară.